Opgroeien » Specials » Management
Opgroeien: Informatie van A tot Z

De vele werkzaamheden van een manager

De vele werkzaamheden van een manager Als manager kom je (bijna) altijd tijd tekort. Hoe kan je meer doen in minder tijd? Hoe stel je prioriteiten en maak je de juiste keuzes? Welke vragen stel je in een kennismakingsgesprek? Hoe haal je meer uit de functionerings- en beoordelingsgesprekken die je moet houden? Is een demotie een goed idee? Waar moet je op letten als je een nieuwe medewerker wilt vinden via het plaatsen van een videovacature? Hieronder zijn een aantal artikelen te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Kennismakingsgesprekken

Als leidinggevende kan je maar één keer een eerste functioneringsgesprek houden met de medewerkers in je nieuwe baan. Hoe je deze kans kan benutten om meer inzicht te krijgen in je medewerkers en de organisatie in het algemeen lees je in het artikel 'De eerste functioneringsgesprekken; kennismakingsgesprekken.

Time management: e-mail beheren

De enorme berg e-mails die je per dag ontvangt, slokken steeds meer van je tijd op. Hoe blijf je je eigen e-mail de baas? En hoe zorg je dat je zo min mogelijk tijd besteedt aan het beheer hiervan? In het artikel 'Time management; e-mail beheren' lees je hier meer over.

De verschillen tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek

Helaas worden deze de termen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek nogal eens door elkaar gehaald. Uiteraard is dit niet goed want er zijn een aantal essentiële verschillen. Meer hierover is te lezen in het artikel 'Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek.

Time management

Door je werkzaamheden goed te organiseren kun je meer doen in minder tijd. Je bent niet langer bezig met het zoeken naar belangrijke informatie en door de juiste dingen op je to-do-lijst te zetten weet je wat de volgende stap is. Goed time management zorgt er niet alleen voor dat je meer kunt doen in minder tijd, het zorgt ook voor goed overzicht waardoor je beter overzicht hebt en dus ook beter prioriteiten kunt stellen.
De eerste functioneringsgesprekken; kennismakingsgesprekken

De eerste functioneringsgesprekken; kennismakingsgesprekken

Als leidinggevende ga je goed van start als de eerste functioneringsgesprekken kennismakingsgesprekken zijn. Doe dit als je pas bent gestart in je nieuwe baan als leidinggevende bij een andere werkgev…
De voor- en nadelen van prestatiebeloningen

De voor- en nadelen van prestatiebeloningen

Prestatiebeloningen (of variabele beloningen) worden door bedrijven ingezet om de betrokkenheid en de motivatie van hun medewerkers te vergroten. Het is echter belangrijk om een prestatiebeloning op d…
De voor- en nadelen van een demotie

De voor- en nadelen van een demotie

Een demotie komt zelden voor. Er zijn schattingen dat ongeveer één procent van alle werknemers een keer met een demotie te maken hebben, vaak met behoud van het oude salaris. Een echte demotie, met sa…
Timemanagement; e-mail beheren

Timemanagement; e-mail beheren

Niet alleen zakelijk, maar ook privé ontvangen mensen soms enorme hoeveelheden e-mails per dag. Deze e-mails en het beheer hiervan, slokken steeds meer van beschikbare en kostbare tijd op. Hoe blijf j…
Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Afhankelijk van de organisatie waar je werkt houd en/of krijg je elk jaar een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek en soms vinden beide gesprekken plaats. Wat is precies een functionerings…
Vervelingsziekte bore-out door werken onder je niveau

Vervelingsziekte bore-out door werken onder je niveau

Een bore-out is minder bekend dan een nurn-out. Bij een bore-out door verveling en werken onder je niveau kunnen dezelfde klachten ontstaan als bij een burn-out. Wat is een bore-out precies? Wat zijn…
Timemanagement; archiveren

Timemanagement; archiveren

Niets is ergerlijker dan zoekgeraakte informatie. Tijdsverlies door kwijtgeraakte mappen of losse vellen papier die door elkaar liggen is verlies van kostbare tijd. Het is daarom belangrijk om informa…
Timemanagement; to-do-lijst (getting things done)

Timemanagement; to-do-lijst (getting things done)

In deze tijd waarin er steeds meer informatie op ons afkomt en alles steeds sneller en eerder lijkt te moeten gebeuren is het belangrijk om overzicht te houden. Een goede en duidelijke to-do-lijst kan…
Timemanagement; efficiënter gebruik van e-mail

Timemanagement; efficiënter gebruik van e-mail

Niet alle e-mail is noodzakelijk en efficiënt. Inmiddels besteedt een groot deel van alle werknemers een flink deel van de werktijd aan het lezen en versturen van mail. Daarnaast checkt een flink deel…
Gepubliceerd door Opgroeien op 13-05-2013, laatst gewijzigd op 09-06-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!